Åpenhetsloven 2023 - rapport for Stokstad AS

INNHOLD

1. SELSKAPETS RAPPORT ETTER ÅPENHETSLOVEN FOR 2023

1.1. Innledning

1.2. Kontaktinformasjon

1.3. Rapporteringsplikt

2. OM SELSKAPETS VIRKSOMHET

2.1. Selskapets organisering og driftsområde

2.2. Interne retningslinjer

2.3. Målsetning og fremdrift

2.3.1. Overordnet om mål og fremdrift

2.3.2. Mål for kommende år

3. AKTSOMHETSVURDERINGEN

3.1. Overordnet om selskapets fokus for aktsomhetsvurderingen – metodikk

3.2. Selskapets leverandørkjede og forretningspartnere

3.3. Aktsomhetsvurderinger av selskapets produkter/tjenester

3.4. Resultatet av aktsomhetsvurderingen

4. TILTAK FOR Å STANSE, FOREBYGGE ELLER BEGRENSE NEGATIVE KONSEKVENSER

5. OVERVÅKING AV TILTAK – GJENNOMFØRING OG RESULTAT

5.1. Innledning

5.2. Rutiner for overvåking

6. KOMMUNIKASJON MED BERØRTE INTERESSENTER OG RETTIGHETSHAVERE

7. GJENOPPRETTING

1. SELSKAPETS RAPPORT ETTER ÅPENHETSLOVEN FOR 2023

1.1. Innledning

Stokstad AS skal hvert år utføre aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og offentliggjøre en redegjørelse for vurderingene.

Åpenhetsloven har til formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Denne rapporten omfatter selskapets plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderingene selskapet har gjennomført for 2023. I rapporten redegjør selskapet også for tiltakene som er vurdert og iverksatt for å redusere risikoen for negative konsekvenser selskapets aktivitet og forretningsforbindelser kan ha for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Dette er andre år med denne type rapportering og det presiseres at arbeidet med dette er en kontinuerlig prosess som forventes gradvis styrket etter hvert som man tilegner seg ytterligere erfaring og kompetanse med både de teoretiske og praktiske sidene av de vurderinger mv. som utføres.

1.2. Kontaktinformasjon

Eventuelle henvendelser om denne rapporten kan rettes til:

Stokstad AS

Postboks 25 Bryn

0611 OSLO

bil@stokstad.no

1.3. Rapporteringsplikt

Selskapet har hovedkontor i Smalvollveien 20, 0667 Oslo og er hjemhørende i Norge.

Selskapet og konsernet har på balansedagen salgsinntekter som overstiger kr 70.000.000 og balansesum som overstiger kr 35.000.000. I regnskapsåret har selskapet hatt 12 ansatte.

Selskapet og konsernet er således omfattet av loven og rapporteringspliktig.

2. OM SELSKAPETS VIRKSOMHET

2.1. Selskapets organisering og driftsområde

Bedriften er en familieeid virksomhet som fra starten som en tradisjonell skraphandler i år 1992 har utviklet seg til en moderne gjenvinningsvirksomhet hvor hovedvirksomheten er gjenvinning av og handel med skrapjern og skrapmetaller og det som står i tilknytning til dette.

Stokstad AS er sertifisert etter NS-EN ISO 9001:2015 og NS-EN ISO 14001:2015. Internkontrollsystemene benyttes aktivt for å understøtte selskapets og konsernets målsettinger.

All virksomhet finner sted i Norge.

2.2. Interne retningslinjer

Bedriften har utarbeidet en rutine for hvordan vi forankrer arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Rutinen omfatter selskapets arbeid for oppfyllelse av kravene som stilles i åpenhetsloven. Selskapet har også utarbeidet etiske retningslinjer og Code of Conduct.

Selskapets rutiner er forankret i selskapets styre. Rutinen er kommunisert og tilgjengelig for ansatte med leverandørkontakt.

Rutinen beskriver bl.a. hvordan selskapet gjennomfører sin aktsomhetsvurdering og vurdering av tiltak. Rutinene inneholder også informasjon om selskapets allerede eksisterende kanaler for rapportering av avvik og varsling, som skal bidra til å avdekke negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktivitet, og hvordan slik informasjon følges opp.

2.3. Målsetning og fremdrift

2.3.1. Overordnet om mål og fremdrift

Vi arbeider kontinuerlig med å foreta vurderinger av risiko knyttet til selskapets aktiviteter og bruk av våre forretningsforbindelser. Videre arbeider selskapet kontinuerlig med å gjennomføre tiltak for å nå målene satt av selskapet. Se rapportens punkt 3 og 4 for veiledning i arbeidet som er gjort i rapporteringsåret. Stokstad AS har vært ISO-sertifisert siden år 2004 og har således lang fartstid med strukturert arbeid med internkontroll av de ulike aspekter av virksomheten. Det legges vekt på en ansvarlig innkjøpspraksis og bedriften forventer at også selskapets leverandører og samarbeidspartnere ivaretar en internkontroll som står i stil til egen virksomhet og driver i tråd med lover og regler, herunder ivaretar anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter for sine ansatte og i sine leverandørkjeder.

Åpenhetsloven medfører at man i bedriftens eget internkontrollarbeid får et økt fokus på menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår i leverandørkjeden og med forretningspartnere. Bedriften har gjennom sitt bærekraftsarbeid gjennomgått FNs bærekraftsmål og fremhevet enkelte av disse man har særskilt mulighet til å påvirke og ivareta. Av disse utvalgte er bl.a. nr. 8 Anstendig arbeid og økonomisk vekst og nr. 12 Ansvarlig forbruk og produksjon, begge som slik vi ser det også griper inn i forhold omfattet av åpenhetsloven.

2.3.2. Mål for kommende år

Vi har satt oss flere konkrete mål for fremtiden.

Målsetning

Vi skal videreutvikle kompetansen internt i vårt selskap når det gjelder bærekraft og ansvarlig innkjøpspraksis.

Status

Påbegynt/under arbeid

Målsetning

Vi skal videreutvikle aktsomhetsvurderingen på bakgrunn av erfaringene vi gjør

Status

Påbegynt/under arbeid

Målsetning

Vi skal sende ut spørreskjemaer til utvalgte leverandører for å oppnå en grundigere kartlegging og bevisstgjøring.

Status

Under planlegging

3. AKTSOMHETSVURDERINGEN

3.1. Overordnet om selskapets fokus for aktsomhetsvurderingen – metodikk

Vi foretar løpende vurderinger av risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktiviteter og forretningsforhold. Selskapet kartlegger løpende risiko for menneskerettighetsbrudd og brudd på anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktivitet. Vi vil i dette arbeidet og vurderingene fremover også se hen til OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.

I kartleggingsarbeidet foretar vi innledende vurderinger av overordnet risiko for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i tråd med kravene i åpenhetsloven. Stegene i denne vurderingen redegjøres for i det følgende:

  1. Basert på leverandørdata hentet fra ERP-systemer, opprettes en oversikt over selskapets vesentlige førsteleddsleverandører.
  2. Gjennom søk i tilgjengelige kilder innhentes informasjon om selskapets leverandører.
  3. Gjennom steg 1 og 2, får selskapet en oversikt over leverandører mv., med tilhørende informasjon.
  4. Deretter foretas en innledende risikoklassifisering av selskapets førsteleddsleverandører mv. bl.a. basert på geografi, bransje og øvrig kunnskap til henholdsvis «høy», «medium» eller «lav» risiko for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
  5. Som ledd i risikokartleggingen, vil selskapet, kunne sende ut egendefinerte spørreskjemaer for å innhente ytterligere informasjon. På denne måten vil vi bl.a. kunne gjøre disse forretningsforbindelsene kjent med vår Code of Conduct etc.
  6. Basert på oversikt over leverandører og forretningspartnere og gjennomgang av denne er det vurdert om det er brudd på eller risiko for brudd på anstendige arbeidsvilkår og menneskerettigheter og om det er behov for å iverksette tiltak for å undersøke potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Selskapet vil etter behov iverksette tiltak der alvorlighetsgraden og sannsynligheten for skade er størst og der selskapet har størst påvirkningskraft for en positiv utvikling. Prioriteringen henger sammen med selskapets tilknytning til og ansvar for risikoen, og skal stå i forhold til virksomhetens størrelse, art og kontekst.
  7. Interessenter, leverandører og forretningspartnere tenkes involvert i størst mulig grad dersom det vurderes behov for å iverksette tiltak.

Relevante forhold for aktsomhetsvurdering knyttet til selskapets aktivitet og forretningsforhold er bl.a.:

  • Selskapets operasjonelle kontekst
  • Selskapets forretningsmodell
  • Posisjon i leverandørkjeden
  • Type produkt og tjenester
  • Geografisk beliggenhet

I det følgende vil vi redegjøre for vesentlig risiko for eventuelle negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som er avdekket gjennom selskapets aktsomhetsvurderinger. Redegjørelsen omfatter også eventuelle konstaterte brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

3.2. Selskapets leverandørkjede og forretningspartnere

Bedriften har kommersielle relasjoner med et stort antall førsteleddsleverandører. Dette er typisk vareleverandører av råvarer til gjenvinning som kan være alt fra store industrivirksomheter og kommunale virksomheter til privatpersoner. Videre vil det være tjenesteleverandører som leverer eksempelvis transporttjenester, konsulenttjenester etc. Andre forretningspartnere er leverandører av stasjonære og rullende maskiner som benyttes i virksomheten, samt leverandører av forbruksmateriell, slitedeler, reservedeler etc. Alle leverandørene er med noen svært få unntak geografisk hjemmehørende i Norge. Det er ut fra bedriftens og leverandørenes natur begrenset bruk av underleverandører.

3.3. Aktsomhetsvurderinger av selskapets produkter/tjenester

Stokstads kjernevirksomhet er innsamling av, handel med og gjenvinning av jernskrap og skrapmetaller og det som står i tilknytning til dette. Gjenvinningsprosessene foregår i stor grad via drift av en metallpresse og en bilpresse i tillegg til en saneringsstasjon for vrakbiler. Selskapets sluttprodukt er sekundære råvarer som i hovedsak selges til innenlandske produksjons-/behandlingsanlegg.

Virksomheten finner sted på selskapets egeneide anlegg i Oslo med egne faste ansatte. Alle faste ansatte er over myndighetsalder. Selskapet har et godt samarbeid med de ansattes representanter. Bedriften har årlige lønnsvurderinger hvor man vanligvis følger det som blir fremforhandlet i frontfagene. Det er innarbeidet prosedyrer og kontrollrutiner innenfor helse, miljø, sikkerhet og kvalitet, og alle ansatte har arbeidsavtaler og stillingsbeskrivelser. Selskapet har et godt samarbeid med bedriftshelsetjenesten og det gjennomføres regelmessige vernerunder. Det er etablert en varslingsrutine hvor ansatte kan varsle om eventuelle kritikkverdige forhold av intern eller ekstern art.

Det er ikke avdekket indikasjoner på brudd på anstendige arbeidsforhold eller menneskerettigheter i egen virksomhet og risikoen for dette vurderes lav.

3.4. Resultatet av aktsomhetsvurderingen

Det er ikke avdekket brudd på eller vesentlig risiko for brudd på anstendige arbeidsforhold eller menneskerettigheter i rapporteringsåret.

I arbeidet og vurderingene har det dog fremkommet enkelte bransjer vi ønsker å følge opp tettere i kommende rapporteringsår. Vi vurderer bl.a. at kjøp av transporttjenester og renholdstjenester skal underlegges ekstra fokus kommende år grunnet vurdert forhøyet iboende risiko for mangler på områder dekket av lovens krav og formål.

4. TILTAK FOR Å STANSE, FOREBYGGE ELLER BEGRENSE NEGATIVE KONSEKVENSER

Selskapet har som beskrevet ikke avdekket konkrete brudd på eller vesentlig risiko for brudd på anstendige arbeidsforhold eller menneskerettigheter. Men arbeidet med dette har medført lærdom om temaet og aktsomhetsvurderinger og vi vil fremover ha et forbedret fokus på disse forholdene ved inngåelse av avtaler med nye leverandører og forretningspartnere. Eksempelvis planlegges inntatt henvisninger til Code of Conduct i nye avtaler der bedriften er part.

5. OVERVÅKING AV TILTAK – GJENNOMFØRING OG RESULTAT

5.1. Innledning

Vi arbeider kontinuerlig med å overvåke gjennomføring og resultatene disse medfører.

5.2. Rutiner for overvåking

Daglig leder i samarbeid med kvalitetsansvarlige har det overordnede ansvaret for å overvåke gjennomføringen og resultatet av arbeidet. Selskapet har bl.a. følgende rutiner og planer for overvåking av gjennomføringen.

  • Det skal påses at man ved etablering av nye vesentlige leverandører og forretningspartnere har vurdert de forhold som omfattes av åpenhetsloven, herunder gjennom henvisning til selskapets Code of Conduct og Etiske retningslinjer.
  • Vi vil som en del av kvalitetsarbeidet vurdere å utføre interne revisjoner av utført arbeid med åpenhetsloven.
  • Vi vil vurdere å innhente tilbakemeldinger fra våre leverandører.
  • Vi vil opprettholde en tett dialog med ansatte og ansattes foreninger.
  • Vi vil følge med på bransjeundersøkelser og generelt nyhetsbilde som kan omhandle eller være relevant for å forstå risikoen hos våre leverandører og forretningspartnere.
  • Vi tar med erfaringer selskapet har tilegnet seg inn i aktsomhetsvurderingene for å forbedre prosessen og vurderingene i fremtiden.

6. KOMMUNIKASJON MED BERØRTE INTERESSENTER OG RETTIGHETSHAVERE

Selskapet har ikke avdekket brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret. Selskapet har heller ikke avdekket vesentlig risiko for brudd/negative konsekvenser som nevnt.

Selskapet vil fremover se på og videreutvikle hvordan bedriftens arbeid med de forhold som omfattes av åpenhetsloven best mulig skal kommuniseres ut til de ulike målgruppene og styrke arbeidet med å kartlegge og overvåke resultatene av vårt arbeid.

7. GJENOPPRETTING

Selskapet har ikke avdekket tilfeller som krever gjenoppretting i rapporteringsåret.

Vi kan sette ut containere for henting av jern og metaller, og tilbyr gode priser

Vi tar i mot alle typer metaller fra industri og privat. Dagens nivå på skrapmetaller er høyt.
Kontakt oss